Informatyka i matematyka w kolejnej odsłonie e-podręczników

Informatyka i matematyka w kolejnej odsłonie e-podręczników
Informatyka i matematyka w kolejnej odsłonie e-podręczników. 26 czerwca 2014 r. w Łodzi na Politechnice Łódzkiej oddane zostaną do testowania rozdziały kolejnych e-podręczników.

Na wydarzenie zaproszeni zostali autorzy e-podręczników, nauczyciele i uczniowie, dziennikarze oraz blogerzy.

Na Politechnice Łódzkiej zaprezentowany zostanie pierwszy testowy e-podręcznik do informatyki składający się z rozdziałów głównych, odpowiadających ogólnym tematom podstawy programowej, omawianych spiralnie w kolejnych etapach kształcenia. Rozdziały te obejmują zamknięty obszar treściowy (moduł) dotyczący, np. edycji tekstu, tworzenia i przetwarzania grafiki komputerowej czy też wykorzystania usług internetowych. E-podręcznik zostanie opracowany do trzech poziomów kształcenia, tj. drugiego, trzeciego oraz czwartego. Do tej pory został przygotowany e-podręcznik z zajęć komputerowych dla IV klasy szkoły podstawowej. Ma on jednolitą strukturę, składa się ze wstępu, treści głównej oraz słowniczka i zadań. We wstępie określone są założone cele edukacyjne, w słowniczku wyjaśnienie nieznanych uczniom pojęć, zaś w zadaniach zostały ukryte przykłady do pracy samodzielnej w domu bądź podczas zajęć lekcyjnych. Treści główne wypełniają zadania interaktywne, barwne ilustracje oraz prosta forma przekazu informacji, która jest przyjazna uczniom.

Ponadto zaprezentowany zostanie pierwszy testowy e-podręcznik do matematyki przeznaczony dla klasy pierwszej liceum i technikum (IV etap edukacyjny). Zawiera on 5 rozdziałów: funkcja – ogólne wprowadzenie, funkcja liniowa, liczby, trygonometria i podstawy geometrii. Każde wprowadzone pojęcie ilustrowane jest elementem multimedialnym. E-podręcznik zawiera dużą liczbę zadań interaktywnych oraz zadania generatorowe.

Prezentowane testowe fragmenty e-podręczników zostaną udostępnione na platformie www.epodreczniki.pl. Platforma ta tworzona jest w oparciu o ciągłe testy z grupami użytkowników końcowych obejmujących zarówno nauczycieli, jak i uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. W ostatnich miesiącach w PCSS trwały prace związane z udostępnieniem znacznie szerszych możliwości oraz wielu zmian w interfejsach e-podręczników na podstawie badań i testów w szkołach.

Dodatkowo przygotowane zostały pierwsze wersje aplikacji mobilnych na systemy operacyjne Android, iOS oraz Windows Phone/8, które pozwolą uczniom i nauczycielom na dynamiczne pobieranie lokalnie oraz synchronizację treści edukacyjnych z platformy www.epodreczniki.pl w sytuacji, kiedy użytkownik będzie miał problemy z dostępem do Internetu. Ponadto treści pierwszego e-podręcznika z matematyki po raz pierwszy w Polsce udostępnione zostały na jednym z najpopularniejszych kanałów edukacyjnych na świecie iTunes U.

„E-podręcznik to środowisko uczenia się i nauczania, zawierające multimedia, gry, interakcje, zabawy edukacyjne dostępne z poziomu różnego typu interfejsów (liniowego, kaflowego, ekranowego) dostosowanych do specyfiki nauczania przedmiotu oraz poziomu wiekowego uczniów. Treści dydaktyczne generowane są w e-podręczniku w sposób dynamiczny w stosunku do potrzeb osoby uczącej się i nauczającej. A to oznacza, że e-podręcznik może spełniać indywidualne potrzeby uczniów i nauczycieli. Jest interaktywny, multimedialny, mobilny. Z e-podręczników można korzystać na różnych urządzeniach: na komputerze, tablecie, smartfonie, czytniku. Działają pod wszystkimi systemami (Windows, IOS, Android), da się je też integrować z innymi środowiskami i aplikacjami. Można z nich korzystać w wersji online i offline, jak również drukować (na przykład po pobraniu w formacie EPUB i PDF). E-podręczniki dostosowywane są do wymogów WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines), a w przyszłości będą również przygotowywane w alfa­becie Braille’a. E-podręczniki można wykorzystać na lekcji w dowolny sposób, np. całościowo, jako element lekcji, pracę domową, ponadto korzystający z nich nauczyciele będą mogli tworzyć własne autorskie wersje lekcji, na przykład dostosowane do prowadzenia lekcji multiprzedmiotowych, jak również pracować z e-podręcznikiem w różnych metodach prowadzenia lekcji, np. odwróconej klasie, WebQest, metodą projektu etc.” − mówi Marlena Plebańska p.o. koordynatora projektu.

Wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć jak wyglądają kolejne fragmenty e-podręczników, zapraszamy do obejrzenia odsłony osobiście lub do obejrzenia transmisji on-line.