Laboratorium Szkoły Przyszłości na XX Targach Edukacyjnych

Laboratorium Szkoły Przyszłości na XX Targach Edukacyjnych

„Od tradycji do kompetencji XXI wieku” to hasło tegorocznej 20. edycji Targów Edukacyjnych, które odbędą się w najbliższy weekend (18-20.03.2016 r.) na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Na jednym ze stoisk zaprezentowana zostanie nowatorska przestrzeń edukacyjna przygotowane przez Zespół Laboratorium Szkoły Przyszłości z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego.

Laboratorium Szkoły Przyszłości to nowatorska przestrzeń edukacyjna pozwalająca na udział w wymagających eksperymentowania, poszukiwania i odkrywania interdyscyplinarnych przygodach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii takich jak:
• zaawansowane systemy projekcji,
• Internet Rzeczy,
• rzeczywistość rozszerzona,
• gry edukacyjne
• programowalne roboty.

Laboratorium umożliwi przeprowadzanie testowych lekcji przyszłości, weryfikację nowatorskich rozwiązań edukacyjnych, udostępni przestrzeń współpracy dla grup i środowisk, wydarzeń i inicjatyw związanych z edukacją. To także miejsce zaawansowanych badań naukowych związanych z e-Umiejętnościami i pracą grupową.

W ramach XX Targów Edukacyjnych zapraszamy do hali 7 na stoisko numer 24. W jej ramach zaprezentowanych zostanie pięć projektów.

Cave czyli jaskinia wirtualnej rzeczywistości; to zaawansowany technologicznie systemem umożliwiającym zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości. Ściany jaskini oraz podłoga składają się z ekranów projekcyjnych wysokiej rozdzielczości, a obraz generowany jest w technologii 3D dzięki czemu osoba znajdująca się wewnątrz CAVE, po założeniu okularów 3D doświadcza głębokiej immersji w wyświetlanym środowisku. Dodatkowo system wsparty jest systemem śledzącym użytkownika (tracking), przez co obraz stale dostosowuje się do jego położenia i ruchu pokazując go wiernie z jego perspektywy.

CAVE w kontekście edukacyjnym daje olbrzymie możliwości. W środowisku tym nie tylko możemy odtworzyć rzeczywistość w świecie cyfrowym i pozwolić przenieść się użytkownikowi w miejsca trudnodostępne, bardzo odległe, często w rzeczywistości bardzo niebezpieczne, ale dodatkowo pozwolić mu na prowadzenie interakcji z obiektami znajdującymi się w tym świecie. W „strefie CAVE” zapraszamy gości do krótkiej, ale niezwykle pouczającej wycieczki po przestrzeni kosmicznej.

Oculus rift; czyli okulary wirtualnej rzeczywistości zapewniające niesamowite doświadczenia wizualne wyświetlanego świata. W urządzeniu, które użytkownik zakłada na głowę znajdują się w największym skrócie wyświetlacze (po jednym dla każdego oka), soczewki i układ pozwalający na śledzenie i rejestrowanie położenia głowy użytkownika. To dzięki nim generowany obraz jest nie tylko wyświetlony użytkownikowi, ale zanurza go całkowicie w wygenerowany stereoskopowy obraz. Użytkownik jest nim otoczony.

Technologie wirtualnej rzeczywistości z pełną interakcją pozwalają kształcić szereg umiejętności. Umożliwiając odtwarzanie realnych sytuacji, mogą stać się zaawansowanym trenażerem, symulatorem różnych procesów, wirtualną klasą, laboratorium, poligonem dla służb ratunkowych, a pozwalając na kreowanie całkowicie nowego, wymyślonego świata uczyć pracy w grupie, zachowań przywódczych, kreatywności itp.

W „Strefie Oculus” będzie można wziąć udział we fragmencie stworzonej przez zespół Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego zespołowej grze edukacyjnej, doskonalącej umiejętności miękkie. W grze misja zostanie zrealizowana tylko dzięki prawidłowej komunikacji zespołowej i świetnych umiejętności przywódczych. Zabierzemy Państwa na wyprawę w poszukiwaniu zaginionej cesarskiej korony.

Lekcja kodowania i robotyka w pudełku, czyli nauka algorytmiki z wykorzystaniem programowalnych „zabawek” i robotów

A gdyby lekcje algorytmiki w szkole były fabularyzowanymi grami, podczas których uczniowie realizują różne misje takie jak: eksploracja nieznanej planety, pobranie próbek z Marsa albo przeprowadzenie badań parametrów życia w podwodnej jaskini w wirtualnym batyskafie, zbudowanie radaru, zaprojektowanie inteligentnego domu czy systemu zarządzania ruchem drogowym?

Podczas warsztatów wezmą Państwo udział we fragmencie fabularyzowanej lekcji z zakresu algorytmiki w wykorzystaniem wirtualnych klocków, prostych urządzeń, zabawek, robotów, sensorów itp. Omówione zostaną także sposoby realizacji takich lekcji w środowisku szkolnym zarówno w zakresie technicznym jak i dydaktycznym. Poza warsztatami nasze rozwiązania będą dostępne na naszym stoisku w „Strefie Kodowania”.

Edusandbox; to środowisko edukacyjne pełne zadań i zabaw edukacyjnych z tzw. „interaktywnym piaskiem”. Uczniowie współpracują ze sobą w rozwiązywaniu interaktywnych zadań z zakresu: topografii terenu, dowiadują się jak działa mapa hipsometryczna, mapa ciśnienia atmosferycznego, jak czytać legendę mapy, w jaki sposób formowały się lodowce w terenach górzystych, występowania flory i fauny w różnych piętrach górskich, dynamiki cieczy. W środowisku tym są realizowane specjalistyczne wizualizacje terenu (Księżyc, Mars, pustynia, teren górzysty, nizinny, depresja, klify, kratery), które są równocześnie częścią interaktywnych matematycznych i geograficznych zadań, wizualizacje miasta, historycznych bitew.

Potencjał Edusandbox można wykorzystać także w terapii polisensorycznej poprzez zabawę w piasku, kulkach lub innych naturalnych materiałach, podczas których tworzone są obrazy, kolory i dźwięki.

Laboratorium Szkoły Przyszłości podczas targów zaprezentuje także fragment scenariusza edukacyjnego „Mapa hipsometryczna” podczas którego poznajemy czym są linie izometryczne, znaczenie kolorów na mapie hipsometrycznej itp.

Warsztaty poprowadzi Zbigniew Karwasiński z PCSS.